Fika med stil

Jag hänger ju en del i Budapest eftersom jag har släkt där och älskar stan i största allmänhet. Något man kan sakna i Stockholm är alla magiska kafémiljöer från förra sekelskiftet, med flera meter i takhöjd, bladguld, speglar och kristallkronor och om man har tur en liten gubbe som diskret spelar piano eller harpa i ett hörn.

Lite samma känsla som i Budapest tycker jag man får på Citykonditoriet från 1912, som ligger några trappor upp i Citykyrkans lokaler på Adolf Fredriks kyrkogata i det så kallade Fenixpalatset, ett före detta nöjesetablissemang. Men här är det såklart inga uniformerade servitörer som passar upp på en utan man får hämta sitt fika själv vid disken. Jag och min kompis Anna var där i söndags och delade på en äppelkaka med knäcktäcke som smälte bort i munnen. Kan rekommenderas!








Kommentarer
Postat av: Anders

Ah, denna oas! Perfekt ställe att gå till om man får för sig att handla på drottninggatan en lördag. På Citykonditoriet är det alltid märkligt lugnt.

2012-03-21 @ 12:34:41
URL: http://www.bagisbloggen.se
Postat av: Asfaltshemligheter

Oas var ordet!

2012-03-22 @ 11:48:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0