Turpojken i Gamla Stan

På Finska kyrkans fridfulla innergård i Gamla Stan finns något väldigt väldigt litet som många turister är intresserade av men som få stockholmare känner till.



"Järnpojken" har suttit och kurat på gården sedan 1967. Skulpturen gjordes av konstnären Liss Eriksson och sägs med sina 15 centimeter i höjd vara Stockholms minsta. Inte nog med det, den ger tur också! 
Den lilla järnpojken är alldeles blank om huvudet efter alla som klappat honom för att få lycka och framgång. En och annan lägger också en slant eller godis vid hans fötter. När Asfaltshemligheter var där fick han till exempel non-stop av två spanska turister. Pojkens grannar, den finska församlingen, tycker ibland synd om honom och sätter på honom en blåvit toppluva så han ska slippa frysa.



Det var min kompis B som visade mig Järnpojken, eller "Pojke som tittar på månen" som han heter egentligen. Sedan tog hon mig med till ett annat hemligt ställe! I korsningen Kåkbrinken-Prästgatan är en runsten inmurad i husväggen. Bredvid, precis på hörnet, står en kanon med mynningen uppåt. Tydligen placerades den där för att skydda vagnar mot stötar i den trånga gränden en gång i tiden. Jag har gått förbi här massor av gånger men konstigt nog aldrig lagt märke till runstenen och kanonen förut.



Annat fint i Gamla Stan: Mylingar ovanför en port ...



.. och en trasig flamingo på ett elskåp!


Kommentarer
Postat av: Björnen

Tack för roliga tips. De här guldkornen ska jag ge mig ut och leta upp. Kul!

2011-09-13 @ 10:42:10
URL: http://mobler.se
Postat av: Adara Magazine - din bloggtidning på nätet!

Vad kul inlägg! Har inte sett något av det där, vad kul! :D Måste vara mer uppmärksam! ^^

2011-09-13 @ 13:32:57
URL: http://adaras.se
Postat av: Linda

Ibland är man "hemmablind", ser inte saker eller vet om för man är så van att se sin stad eller ort. Ska försöka komma i håg dessa tips nästa gång jag besöker Stockholm!

2011-09-13 @ 14:19:27
URL: http://lethenstrom.blogg.se/
Postat av: Linnea

Vad coolt! :)

2011-09-13 @ 14:20:41
URL: http://entertainmentbyme.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0