Blommande magnolia och solnedgång över Donau


Ursäkta långt blogguppehåll, som beror på flera saker: En segdragen förkylning, att jag varit bortrest några dagar och att internetuppkopplingen strulat här hemma. Men nu så!

I veckan var jag i alla fall några dagar i Budapest i en mindre rolig angelägenhet, begravning. Men stan var fin som vanligt, det var milt i luften och magnolian och ginsten blommade. Här är några bilder från trippen!

Vi bodde i min brors lägenhet precis bakom operan där man ser Helige Stefans basilika i slutet av gatan.




Huset är från början av förra seklet. Så här ser det ut på innergården, med de klassiska loftgångarna.




Gjutjärnsräcket ger sådana här fina skuggor på väggen i trapphuset.




Vi åt lunch på kafé Spinoza i de judiska kvarteren, distrikt 7 som är mitt favoritområde i Budapest. Här är jag, megaförkyld men det syns kanske inte.




Under de senaste åren har distrikt 7 börjat sjuda av kreativ aktivitet med roliga och lite alternativa butiker och pubar på otippade ställen som före detta bilverkstäder, innergårdar och övergivna hyreshus. Vi tittade in i den här affären som säljer lampor gjorda av tekoppar, syltburkar, godis, med mera.





Vi hittade en övergiven synagoga som dock verkade vara på väg att restaureras...




... och en fin väggmålning på en lekplats.




Alla dessa ödetomter. De här träden såg ut att vara tecknade tycker jag.




Nu har vi lämnat de judiska kvarteren och tagit oss ned till Donau. Där blommade magnolian för fullt och solen gick ner över Budabergen!









Kommentarer
Postat av: Minna

Den stan ser fantastisk ut. Klarar man sig på engelska även i de där områdena som du helst besöker?

2012-04-01 @ 15:03:42
URL: http://minnaulin.wordpress.com
Postat av: Asfaltshemligheter

Budapest är verkligen magiskt, du måste åka dit!

Du kan få massor av tips av mig. De flesta yngre personer pratar engelska nuförtiden, i den äldre generationen funkar tyska bättre. I de judiska kvarteren borde engelska funka utmärkt!

2012-04-03 @ 20:19:42
Postat av: Minna

Då klarar jag mig nog! Min halrostiga skoltyska brukar funka, i alla fall sedan jag bara började prata på i stället för att tyst gå igenom durch,fur, gegen, ohne, um innan varje mening :D

2012-04-04 @ 18:34:35
URL: http://minnaulin.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0