Den hemliga trädgården i Tumba bruk


Igår gjorde jag och min kompis Brita en utflykt till Tumba bruk. Det tog en evighet att komma dit, jag åkte buss, pendeltåg och buss igen. Men bruket, med papperstillverkningsmuseum och fik, var väldigt fint. Och finast av allt var en övergiven (?) trädgård som vi hittade bakom det här huset.



Där fanns ett solur som visade på kvart i tre ...



... och som gjorde en UFO-liknande skugga på marken.




Trädgården sluttade uppåt och var översållad med scilla och vitsippor. Citronfjärilar och påfågelsöga fladdrade förbi, men de var svåra att fånga på bild!






Vi hittade även små små skatter. Den lilla koppen var det länge sedan någon drack ur.




... och snäckor på sockeln till en pelare.



Ansiktet på pelaren höll ett vakande öga över trädgården.



Det kände lite som att tiden stod stilla i den "hemliga" trädgården.


Sen gick vi tillbaka nerför trätrappan bredvid huset, som tydligen varit Riksbankens pappersbruk, och satte oss i solstolarna i kaféet och njöt av den kanske första riktiga vårsolen!





Kommentarer
Postat av: Brita

Tack för en trevlig tur till Tumba. Lämnade in lite foton idag på en timmes framkallning så jag har redan färska foton som jag ska skrappa. J tipsade mig om några andra okända ställen så vi kan ju återkomma och planera flera spännande utflykter.

2012-04-30 @ 19:45:55
URL: http://pysselgudinnan.blogspot.se
Postat av: Monika

Tack själv! Låter kul med fler okända ställen, vi får kolla upp dem framöver!

2012-04-30 @ 21:47:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0